Uit eten met kerst met kleine kinderen, een beproeving. Herkent u dat? Een voorgerecht zit er niet in, dat maakt het verblijf te lang. De kleintjes gaan door het restaurant heen rennen, er dreigen gevaarlijke situaties te ontstaan en ik voel me opgelaten. De ober komt meestal vrij vlot om het hoofdgerecht op te nemen. Maar vervolgens snel een dessert bestellen, lukt zelden. Obers zijn niet altijd even oplettend en druk met andere zaken zoals het verwelkomen van nieuwe gasten. Voor ik de bestelling kan plaatsen, is er een kwartier verstreken en het duurt nog eens een kwartier voor het dessert op tafel staat. Of wat te denken van even wat te drinken bestellen. De helft van het restaurantbezoek gaat op aan contact zoeken met de ober. Die wachttijden plus het effect ervan op de kinderen remt mij in het restaurantbezoek.
Deze ervaring zette me aan het denken. Stel dat elke
restauranttafel een ingebouwde tablet op een draaischijf zou
hebben, waarop je het menu kunt bekijken en je keuze kunt doorgeven
aan de keuken. Dat zou het proces enorm versnellen. Vanuit de klant
bekeken een hele mooie oplossing. En het heeft ook voordelen voor
de restauranteigenaar. Naast het menu kan hij namelijk nog veel
meer informatie op de tablet presenteren. Bijvoorbeeld over de
producten waar hij mee werkt. Of een korte introductie van zijn
personeel. Eigenlijk alles wat hij kwijt wil. Omgekeerd kan de
bezoeker laten weten wat hij vond van zijn avondje uit eten,
interessante feedback voor de eigenaar.
Bedrijfsmatig gezien heeft deze oplossing nog een pluspunt: als
elke bezoeker via een tablet zijn keuze kenbaar maakt, is er minder
mankracht nodig voor het opnemen van de bestellingen. En als de
drempel om te bestellen lager is, zou het aantal orders wel eens
kunnen toenemen. Want dat je omzet stijgt als je mensen zo lang
mogelijk in je restaurant weet te houden, is een fabeltje. Mensen
bestellen dan echt niet meer, ze zitten er alleen langer omdat het
personeel hen niet eerder bedient.
Ik heb het niet bij denken gelaten, maar deze oplossing inmiddels
ook technisch uitgewerkt. Logis.P biedt restauranthouders - van
kleine mkb'ers tot ketens - een standaardapplicatie, aangepast aan
de individuele wensen zoals de eigen huisstijl. Deze wordt door ons
gehost, met een service level agreement naar keuze. Professionele
dienstverlening dus, want restauranthouders moeten blind kunnen
vertrouwen op continuïteit.
Ik geloof heilig in dit soort klantvriendelijke oplossingen en zie
nog meer mogelijkheden om uit eten tot een beleving te maken. Een
smartphone app, die weet in welk restaurant en aan welke tafel een
bezoeker zich bevindt, zodat hij via zijn smartphone de bestelling
kan plaatsen. Met zo'n app kan hij tevens zijn ervaringen delen op
social media. 'Lekker gegeten @DatLeukeRestaurant' - en hup: weer
200 mensen hebben de naam van jouw restaurant op het netvlies! Als
dat geen interessant concept is...