Banner

Moet je je zorgen maken over robots in de zorg?

19 november 2014

Als je het nieuws een beetje volgt, weet je dat er op het moment veel te doen is rondom robotisering. Zo zouden robots volgens de minister van Sociale Zaken banen inpikken. Hij claimt dat dit op den duur de economie schade toe kan brengen. Jeroen Bos, CEO van Logis.P (de producent van onder meer de patiëntenzuil en het Selfservice & Hospitality concept) ziet dit anders. "Robots vergroten juist de arbeidsproductiviteit", zegt hij. Hij licht zijn gedachtegang voor dit blog graag even toe.

Robots zijn niet nieuw. Ze bestaan al sinds de industrialisering startte. Wereldwijd zijn er op dit moment zo'n 1,3 miljoen aan het werk. Ze doen vooral werk wat repetitief is, aan de lopende band bijvoorbeeld, of ze vervullen administratieve taken. "Sinds 1800 zijn we al aan het industrialiseren", zegt Jeroen Bos. "Dit doen we om onze arbeidsproductiviteit te verhogen. En dat is logisch. Zo vergroot je als bedrijf namelijk je slagkracht en daarmee blijf je de concurrentie voor. Er is dus niets nieuws onder de zon." Maar waarom dan die paniek van de minister? Snapt hij dat? "Ik weet niet waarom de minister claimt dat we iets te vrezen hebben van robots. In mijn ogen zorgen ze er juist voor dat er meer ruimte voor het primaire proces komt. En dat is precies wat er in de zorg zo hard nodig is."

 

Robots maken zorg mogelijk

Meer ruimte en tijd voor het primaire proces. Dat klinkt bijna als een utopie. Toch is het volgens Jeroen Bos mogelijk. "Ik kan je voorbeelden uit de praktijk noemen", zegt hij. "Neem bijvoorbeeld de afdeling Dermatologie van de Isala Klinieken in Zwolle. Zij werken met onze patiëntenzuil. En daarmee is de baliemedewerker 'overbodig' geworden. Zou je denken… Maar dit blijkt in de praktijk anders uit te pakken. Bij deze zorginstelling hebben ze er namelijk voor gezorgd dat de baliemedewerkers ander werk kregen. Ze verzorgen tegenwoordig de voorbereiding op het spreekuur, doen een eerste lichamelijk onderzoek. En daarmee wordt de productie verhoogd. Er is  nu meer tijd om andere zorg te bieden. Het bewijst  dat robots er niet in elk geval voor zorgen dat mensen bij het grof vuil worden gezet. Taken worden binnen organisaties gewoon anders ingedeeld. En er is veel wat robots nog altijd niet van mensen kunnen overnemen."

 

Robots zijn (misschien wel) een zegen voor de toekomst van de zorg

En de Jeroen wil nog wel verder gaan. "Ik denk dat robotisering voor de zorg zelfs een zegen is. Met het oog op de vergrijzing bijvoorbeeld. We roepen al jarenlang dat we straks te weinig handen aan het bed hebben. Ik ben ervan overtuigd dat dit - juist door het inzetten van robots - niet het geval is. Ga maar na… Als robots niet creatieve en administratieve taken kunnen vervullen, dan blijft er juist ruimte over voor mensen die die broodnodige zorg aan het bed kunnen bieden. Als de administratieve druk vermindert, komt er namelijk juist meer focus voor het primaire proces. Of we dit ook met z'n allen kunnen waarmaken, is wellicht meer een kwestie van budgettering. Ik denk dat de minister zich daar meer zorgen over moet maken."

 

Robots werken ook buiten de zorg

Nu lijkt het misschien net of robots alleen in de zorg een duidelijke taak kunnen vervullen. Maar niets is minder waar. Ook in andere sectoren worden robots ingezet op plekken waar voorheen mensen taken vervulden. En ook in dit geval worden die medewerkers niet altijd aan de kant gezet. Ook niet bij Ricoh. Waar de receptioniste een nieuwe invulling van haar takenpakket heeft gekregen. Nieuwsgierig? Lees dan het artikel wat hierover verscheen in De Volkskrant.

Meer weten over robots in de zorg of de Logis.P patiëntenzuil? Voor al je vragen over E-Health en digitalisering in de zorg, kun je terecht bij Pieter Rahusen. Hij is onze expert.






Moet je je zorgen maken over robots in de zorg?