Banner

Wayfinding in het doolhofziekenhuis

28 februari 2014

Ziekenhuizen komen vaak over als moderne doolhoven waarin patiënten verstrikt, verdwaald en gefrustreerd raken. Als reactie worden plannen ontwikkeld met routebeschrijvingen. Deze bevatten vaak zoveel informatie dat de patiënt voor duidelijkheid alsnog een medewerker nodig heeft om de juiste route te vinden. Maar  wat als we mensen zelf hun weg kunnen laten vinden?

Wayfinding

Wayfinding noemen de Amerikanen dat. De Wall Street Journal schreef er onlangs een artikel over. Dat het een breed en belangrijk issue is, lijkt dus wel duidelijk.

Het zijn met name de verwarrende indelingen en bebording die bijdragen aan ongemakkelijke gevoelens bij patiënten die naar het ziekenhuis komen. Dit terwijl ze zich al niet goed voelen en door een molen van testen en afspraken moeten gaan, schrijft de prominente Amerikaanse krant. In het artikel wordt de wayfinding vooral vormgegeven door ziekenhuizen die hun indeling herkenbaarder maken.

De Wall Street Journal analyseert dat: "Some hospitals are placing prominent landmarks along routes to assure people they are on the right track." De afdelingen hebben logische namen in plaats van medisch jargon. Gangen en routes worden herkenbaarder door kleuren, planten en objecten te plaatsen.

En natuurlijk werkt dat: "langs de mamma-, ovariumcarcinoom poli lopen en dan rechts bij de hepatobiliaire chirurgie", klinkt toch minder duidelijk dan "de groene gang in en dan rechts bij de fontein."

Zelf navigeren

Toch is er één probleem met die aanpak. De patiënt of bezoeker blijft uiteindelijk afhankelijk van een medewerker die de weg moet wijzen.

Maar dát moet juist in de handen van de patiënt liggen. Gastheerschap is dat bezoekers zelf hun weg kunnen vinden. Logis.P heeft die uitdaging opgepakt en komt met een app die navigeert binnen de muren van het ziekenhuis. Dit is een aanvulling op onze bestaande wayfinding oplossingen.

De app geeft de beste route aan naar de locatie van de afspraak en hoe lang het duurt om daar te komen. Noem het de TomTom voor binnen de ziekenhuismuren. Op die manier voorkomt de patiënt dat hij onnodig lang in een wachtkamer zit. Op die navigatie kan gelijk worden aangegeven waar coffeecorners, winkels en andere afdelingen zijn.

De weg vinden met een app

De  navigatie is een uitbreiding van de mogelijkheden van de app die patiënten ook de mogelijkheid geeft om hen zelf aan te melden voor een afspraak en op de hoogte te zijn van de uitloop van hun afspraak. Door de combinatie met een duidelijke navigatie zitten de wachtruimtes minder vol en zullen patiënten bijvoorbeeld eerder kiezen om in een coffeecorner iets te bestellen en zo precies op tijd, zonder stress, bij hun afspraak te verschijnen.

Wayfinding binnen grote gebouwen als ziekenhuizen staat vaak nog in kinderschoenen. Logis.P maakt de grote stap naar volwassenheid door patiënten zelf in staat te stellen hun weg te vinden en een einde te maken aan dwalingen.

Geschreven door: Johran Willegers


Wayfinding in het doolhofziekenhuis